Hembra

Omvandlar hat till bränsle

I'm unattractive and I know it

Kategori: Allmänt

Vi kan inte undgå att lära oss att utseendet är viktigt när vi växer upp, trots att en läst i Kamratposten att allt är normalt och att alla är fina som de är. Vänta nu, fina som de är? Jag skulle snarare säga att alla ser helt okej ut (är acceptabla, värda att respekteras) som de är, inte att de nödvändigtvis måste klassas som fina, oavsett på vilket sätt. 
 
Häromdagen läste jag hur en person kommenterade något dagsaktuellt och i förbifarten gjorde en jämförelse med sitt eget utseende vilket hen beskrev som oattraktivt utan att lägga värdering i detta. Detta besvarades med "men säg inte sådär, tänk bättre om dig själv!". Varför behöver det tas för givet att personen har dålig självkänsla och hackar på sig själv för att hen säger att hen är oattraktiv? 
 
Även om världen är sned som det är, där skönhets- och modeindustrin välmenande upplyser oss om att de har krämer och byxor som reparerar just vår fnasiga hy respektive formar till just vår för lilla/stora rumpa och en person rankad lågt på en fiktiv snygghetsskala minsann inte ska tro att du kan få en 10:a, you're out of hens league, så behöver vi faktiskt inte vara attraktiva. Särskilt inte som tjejer hos vilka detta har varit rätt så nödvändigt traditionellt sett. Vi får vara fula och må bra ("ändå"). Vi behöver inte se bra ut för att snärja en man för vi behöver inte en man i sig, oavsett vad Patriarkatet och dess anhängare säger. Vi behöver inte tycka att vi är vackra för hallå där, varför är det viktigt att vara vacker? Vi kan respektera oss själva ändå. Får utseendet mindre betydelse får personen och hens personlighet i sig mer respekt. 
                                                                                                                                
* Frågestund *
 
Är det möjligt att vara oattraktiv (att en ej uppfyller hela eller mer betydelsefulla delar av rådande skönhetsnormer)?  Ja.
Föreligger fara för ens liv om en är oattraktiv?  Nej, i regel inte. Om det kombineras med offentligt ställningstagande i kontroversiella frågor som diskuteras online finns det dock en betydligt större risk för oattraktiva än för attraktiva personer. Logiken för skillnaden där kan ifrågasättas.
Går det att vara oattraktiv samtidigt som en har bra självkänsla?  Ja.
Betyder ens oattraktivitet att en är misslyckad?  Nej. Ens värde har ingen direkt relation till ens utseende. 
Måste ens oattraktivitet behandlas eller botas?  Nej. Genom att avstå sparar du tid, pengar, energi och liv. 
Jag är oattraktiv, vad gör jag?  Om detta är ett problem, jobba på din självkänsla tills den sitter. 
Kan en vara oattraktiv frivilligt?  Ja. Men hur mycket en behöver anstränga sig för att uppnå detta är individuellt. 
Kan det vara kul att vara oattraktiv?  Ja. Det finns mer utrymme till friare aktiviteter, en får ofta tid och pengar till annat och en slipper många jobbiga saker.
Är det plötsligt fel att vara attraktiv då??!!11 (Mycket tålmodigt) Nej. 
 
* Slut på frågestund * 
 
Vad är jag själv då? Tja, jag vet faktiskt inte, jag kan inte bedöma mitt utseende för min personlighet kommer i vägen och tar upp hela synfältet. Oavsett vad så bryr jag mig mindre och mindre för var dag som går. 
 
 
Kommentera inlägget här: